RESEPI MEE GORENG SEDAP

Assalammualaikum semua!

rasanya belum terlewat untuk saya ucapkan selamat hari raya kepada semua umat Islam yang berjaya puasa pada bulan Ramadhan yang lepas, sambut raya sebab kemenangan kita selepas berjaya berpuasa selama sebulan kecuali bagi mereka yang sedang dalam keuzuran dimaafkan.

tajuk entry nak perasan kan...ehehe..sebenarnya ni menu breakfast kami suami isteri pagi tadi, hari ni tetiba terajin plak masak mee goreng ni, kalau x jangan haraplaaa, saya la orang paling "rajin" kot nak sediakan breakfast pagi2 ni...lagi2 sebelum kawen dulu, after kawen memang terasa berat la nak wat breakfast, tapi sebab suami perlukan breakfast jadi saya pun kenalah sediakan tiap-tiap hari, asalkan ada roti pun jadila dengan segelas air manis. (nasib baik suami x berapa nak cerewet) hihih, suami pun terkejut hari ni ada mee goreng...hahah, isteri yang rajin sangat..(ikot mood)

okayla, actually saya ni dulu suka jugak makan mee goreng, seingat saya mee goreng paling sedap saya makan kat satu kedai ni tapi kat kelantan, pastu tiap kali p makan kat luar memang semua mee goreng x menepati citarasa anak tekak saya ni.. ade je yang x kena dengan selera saya...so, saya google la nak cari mee goreng sedap punya, satu hobi saya suke google gambar makanan sejak dari zaman university lagi..haha

okay saya saja nak share resipi kat cni takut lupa, saya amek resipi ni dari satu blog ni x ingat plak blog apa, tapi saya dah ubah ikut selera saya la...mee goreng sedap, sedap ikut tekak saya la kot..hihi, tapi puas hati bila suami makan bertambah..walllaaa! sedap la kot..haha

MEE GORENG SEDAP

bahan-bahan:
  1. Mee kuning sepeket
  2. setengah biji bawang besar (tumbuk kasi lumat)
  3. 3 biji bawang putih (tumbuk kasi lumat)
  4. 2 sudu besar cili kering yang dah dikisar
  5. segenggam kacang tanah yang dah digoreng dan ditumbuk halus
  6. udang dan sotong
  7. sawi dan taugeh
  8. 1 sudu besar sos tiram
  9. 1 sudu besar sos tomato
  10. 1 1/2 sudu sos cili
  11. 1 sudu kicap pekat
  12. sebiji telur
cara-cara

1) tumis dulu bawang besar dan bawang putih yang dah ditumbuk sampai naik bau.
2) kemudian masukkan cili kering, masak hingga cili garing (jangan garing sangatla, agak2 okay), kemudian masukkkan udang dan sotong
3) agak2 udang dan sotong dah masak masukkan sos tiram+sos tomato+sos cili+kicap pekat tadi.
4) kacau dan kacau kemudian pecahkan telur dan kacau lagi..
5) pastu boleh masukkan kacang yang dah di tumbuk hancur tadi.
6) masukkan mee kuning yang dah dileraikan dan last sekali masukkan sawi dan taugeh.

siap dan boleh dihidang! nak sedap goreng telur mata dan letakkan sos cili cket atas telur tu dan boleh dimakan..nyum2!

tadaa! siap untuk dimakan!
INFO:

okay, share info cket sepinggan mee goreng bersamaan dengan 376mg kolestrol, sedangkan bagi individu normal jumlah kolestrol yang diperlukan tidak lebih dari 300mg sehari.

manakala bagi mereka yang mempunyai penyakit jantung mestilah kurang dari 200mg sehari.

sepinggan mee goreng je dah lebih had...ayoyo...tapi saya x risau, shaklee kan ada...hihih, (baca dengan nada iklan ptptn) :p hihi

pas makan saya dah siapkan omega guard utk saya dan suami.

banyak kan? tapi x banyak pun sebab share ngan suami tu...hihih, sorang sebiji,
oste je kne banyak cket sebab baguss untuk tulang!

actually supplement yang terbaik untuk block kolestrol dari terus serap ke salur darah kita adalah Phytocol-st shaklee yang baru dilancarkan bulan jun hari tu...
dalam perancangan nak bli...tapi saya nak beli set pantang shaklee dulu coz due saya nak bersalin dah x lama lagi...

owh yaaa...vitamin2 dalam gambar tu actually set hamil saya, tapi lelaki pon boleh ambil, best kan shaklee ni...hihi, penjimatan berganda, kesihatan jugak berganda! boleh men share2 pulak...;)

dup dap dup dap, moga saya senang bersalin nanti...Aamin...

nak try set hamil? set pantang shaklee? atau produk2 shaklee yang lain?

boleh contact saya terus...
pengedar shaklee anda
Puan Farah sid 953262
wassap 0132120792 







Comments

Popular posts from this blog

Incentive Trip Shaklee (Regional & International)

BIG WHY Saya Buat Bisnes Shaklee

Malaysia Negara Paling Gemuk di Asia