AWAS! KEKURANGAN KALSIUM UNDANG BAHAYA IBU HAMIL DAN BAYI!

Hai, assalammualaikum. 😊 tajuk tu bukan sengaja nak bagi seram tapi memang saja nak bagi kesedaran kepada semua para wanita termasuk saya especially ibu hamil betapa pentingnya kalsium kepada kita.

.

beberapa hari lepas ada seorang ibu anak dua call saya nak risik-risik pasal set hamil shaklee.  first time nak cuba katanya sebab kandungan pertama dan kedua yang sepatutnya jadi memori yang terindah bagi seorang ibu telah diragut dek kerana mungkin rasa tak percaya atau ambil ringan si ibu terhadap kepentingan vitamin-vitamin untuk ibu dan baby.

.

teruskan perbualan antara kami, "saya sekarang mengidap reput tulang dan gigi mudah pecah Farah" saya tanya history dia time hamil dulu. dia memang tak suka minum susu dan tak suka makan ubat (dalam fikiran saya dah dapat agak dia tak ambil vitamin time hamil ni) dan sangkaan saya tepat bila ibu tadi inform saya dia selalu culas telan vitamin.

.

perbualan diakhiri dengan close deal set hamil asas disebabkan ibu tadi sedang hamil kali yang ketiga. nak jaga baik-baik katanya yang nombor tiga ni. rezeki saya ada sahabat pass no tel saya pada beliau. saya pesan "akak jangan nak culas-culas lagi ya. sekarang dah mengidap. jadi tabung kalsium akak dah tak da lagi dah sebab akak dah masuk 30 series. memang kena ambil dari luar. dia ketawa. 😄

.

tapi saya sedih bila ibu tadi dah rasa "sakit" baru berani nak ambil vitamin. antara salah satu item wajib dalam set hamil shaklee adalah ostematrix. tahu kenapa ostematrix sumber kalsium dan magnesium shaklee sangat penting pada ibu dan baby? sebab ostematrix shaklee memang dah lengkap dah bagi membantu ibu dan baby dapat sumber kalsium yang cukup. janji kena rajin ambil 4 biji sebelum tidur.

.

dan perkara yang paling menakutkan bila ibu dan baby tak dapat sumber kalsium yang cukup adalah ibu akan mudah kena osteoporosis! dah kena nanti baru tahu azab dia. sekarang boleh lah jeling-jeling je baca post akak ni. bila tak dapat sumber kalsium yang cukup baby nak ambil kalsium dari mana kalau tak dari ibu. jadi baby serap kalsium ibu, ibu punya tulang akan mula banyak lompong tak padat dah. jadi tulang ibu mudah rapuh.

.

bila tak cukup kalsium perasan tak kita akan terbiasa dengan masalah "simpul biawak"? ala, kram kaki la. dari hat betis tu sampai hujung jari kaki. sakit dia tak tau nak cakap sampai meleleh air mata. ni tanda ibu memang tak cukup kalsium. masa hamilkan Nailah saya kena sekali je. sebab salu gak culas ambil oste. 🙈 tapi hamilkan Muaz saya taubat tak ambil oste. kram? memang tak pernah kena langsung time hamilkan dia. walaupun ada la sehari dua saya gagal ambil.

.

ni kalau tak cukup kalsium paling kesian kat baby. pertumbuhan tulang dia tak sempurna atau rapuh tau. kesian kan. sebab tu dari dalam kandungan lagi marilah kita bersama-sama bekorban sikit demi anak amanah Allah yang tak ternilai ni pembawa rezeki dalam hidup kita. ibu-ibu kena rajin ambil vitamin. jangan sampai dah terkena baru kita nak menyesal. tolong sayang diri anda dan baby.




Kekurangan kalsium akan menyebabkan kepadatan tulang semakin merosot dan ia akan memberi kesan  yang ketara seperti tulang mudah patah, rapuh, dan kesan yang paling menakutkan bila umur belum sempat tua tapi dah nak jadi nenek si bongkok tiga. 😢





tu baru cerita tak cukup kalsium. belum lagi masuk bab tak cukup zat besi, tak cukup protein, tak cukup vita c, asid folic, kalaulah ibu tahu betapa baby dalam perut tu perlukan ni semua.  ðŸ˜© mesti ibu akan usahakan yang terbaik bagi kat baby kan.

.

okay saya boleh bantu untuk khidmat konsultasi ibu hamil, pantang dan menyusu. apa-apa contact saya 0132120792 ya. jangan malu aih walau gigi tinggal sebatang. 😊

#shaklee #sethamilshaklee #setpantangshaklee #sayamakanshaklee #sayajualshaklee #sidfarah

Comments

Popular posts from this blog

Incentive Trip Shaklee (Regional & International)

BIG WHY Saya Buat Bisnes Shaklee

Malaysia Negara Paling Gemuk di Asia